Design er – som det nok er de fleste bekendt – en vigtig ting for os er på redaktionen, og vi er af den opfattelse, at design er væsentlig for et hvilket som helst produkt. Da vi forleden blev præsenteret for en serie produkter fra danske Ferle, måtte vi alligevel lige tænke lidt. Firmaet producerer og sælger narkotests – se mere her. I bund og grund er det jo produkter, der umiddelbart leder tanken hen på noget ubehageligt. Vi brainstormede lidt, og det var ord som privatliv, dyneløfteri, mistillid etc., der dukkede op på de små gule lapper.
Professionelt visuelt udtryk giver tillid
Vi var alle enige om, at det er en umådeligt vigtig faktor, at disse små narkotika tests er designede, så de fremstår som sikre, non-invasive og tillidsvækkende. Og vi fandt da også, at det er tilfældet med de forskellige tests fra Ferle – for eksempel:
Produktet er designet uden falbelader – altså professionelt, overbevisende og med den der udefinerbare overlegenhed, der efterlader både den testede og den udførende med det indtryk, at her er der tale om et troværdigt produkt. Og dermed om troværdige og valide resultater af testen for hash, speed eller andre stoffer.
Hvem køber narkotest?
Det er i virkeligheden mere udbredt med disse tests, end de fleste tror. Samfundsudviklingen og ikke mindst den beklagelige trend, det er at tro, at et indtag af euforiserende stoffer er OK, har gjort, at mange virksomheder er nødsagede til at teste medarbejdere og prospektive medarbejdere for rester af hash og andet i urinen eller i spyt. Det er jo de færreste virksomheder, der ønsker at lukke en misbruger med deraf følgende problemer indenfor i firmaet. Ofte er et misbrug jo fulgt af kriminalitet, fravær, manglende koncentration os., og det er ikke fair, at en arbejdsgiver skal lønne en medarbejder, der via et bevidst valg har nedgraderet sig selv.
Vi blev faktisk så begejstred efor tanken her, at vi nu har indført løbende stikprøvekontroller, hvor vi benytter netop narkotest fra Ferle til at sikre, at alle medarbejdere er stoffrie.