Det er ikke altid det bedste humør, man som bilinspektør kommer hjem med, når man har været kaldt ud til en ulykke, hvor politiet ønsker et køretøj nærmere undersøgt på grund af mistanke om, at køretøjet kan have været behæftet med fejl eller mangler, som kan have været en medvirkende årsag til ulykken. I de situationer, hvor der er dræbte eller svært tilskadekomne personer, påvirker det uvægerligt humøret.

Men det trafikuheld, jeg blev kaldt ud til i går, medførte heldigvis ingen alvorlige personskader, men politiet ville gerne have undersøgt bilen, der var impliceret i solouheldet, fordi det var tydeligt, at der var foretaget en række ændringer på den otte år gamle Honda Civic, som der var tale om.

Mit første indtryk, da jeg kom ud til uheldsstedet, var, at der her vare tale om en bil, som var ejet af en yngre mand, der går meget op i bilens udseende. Bilen var rullet rundt et par gange og lå på hovedet i en pøl af motorolie, som var løbet ud.

Det var tydeligt, at bilen var blevet forsynet med temmelig brede fælge og dæk med en meget lav profil, men jeg kunne nu hurtigt konstatere, at grænserne i den forbindelse ikke var overskredet. Jeg kunne også se, at bilen havde fået en uoriginal udstødning monteret, men jeg kunne se, at der var tale om et fabrikat, som er godkendt, så der nok heller ikke her var tale om nogen form for ulovligheder. Kan altså godt lide, når folk køber en ordentlig udstødning som dem, der findes her: http://www.qualitec.dk/udstoedning

Udover de brede fælge var bilen også sænket i affjedringen, men rent faktisk ikke ret meget, så her var der helt sikkert heller ikke noget at komme efter. Men jeg fik så øje på, at den smarte Honda var blevet udstyret med en turbolader (købt online her), hvilket den bestemt ikke er typegodkendt med, så her var der i hvert fald tale om en konstruktiv ændring, som helt sikkert overskred de gældende reglementer.

Bilens blev kørt til synshallen, hvor jeg så i dag foretog nogle tekniske undersøgelser. Jeg kunne konstatere, at motoren også har været genstand for en ganske kraftig chiptuning, så i kombination med den ulovlige turbolader må den have været en særdeles hurtig bil. Jeg tvivler på, de havde fået læst om korrekt og professionel chiptuning her: http://www.qualitec.dk/chiptuning

Min gennemgang af bilen afslørede imidlertid også, at ejeren må være en meget omhyggelig ung mand, for alle de ændringer, han havde udført på bilen, var blevet gjort med stor omhu, og der var absolut ikke overladt noget til tilfældighederne.

I kabinen var bilen blev udstyret med nogle lækre, ekstra instrumenter. Der var monteret tre forskellige Autogauge ure i en nydelig kassette, som var anbragt ovenpå det originale instrumentbord, og også her havde ejeren været meget omhyggelig med montagen, så det næsten så ud, som om det ekstra instrumenthus hørte til bilens originale udstyr.

Med de ekstra instrumenter havde ejeren kunnet holde øje med blandt andet turbotrykket, og jeg tænkte, at det nok også var en god ide, når der nu var tale om en motor, der ikke er konstrueret til at køre med turbolader. Et for højt turbotryk kan være en alvorlig, ekstra belastning for en bilmotor.