Når talen falder på design, handler det ofte om smækre kurver, frække vinkler og hvad ved jeg. Sagen er, at design jo altså også er et spørgsmål om funktionalitet. Et godt eksempel på det kan vi tage i et af de seriøst mest usexede produkter, der findes: En kloakrenser!

Det fleste vil nok mene, at her er der kun tænkt på funktion og absolut ikke på nogen form for visuel appeal. Men det er faktisk ikke sandt! Når vi taler produkter, der absolut og på ingen måde tjener et dekorativt formål, er det alligevel vigtigt, at det er designet så visuelt appellerende, som produktet og dets funktion nu engang tillader. Og hvorfor så det?

Design sælger!

Et øjevenligt design sælger, og når vi taler 100% funktionelle produkter som for eksempel værktøj, har designet faktisk betydning for, om det sælger eller ej. Hvis du nu lige et øjeblik sætter dig mentalt over i byggemarkedet, hvor du står og skal købe et stykke værktøj – lige meget om det er en kloakrenser eller en hammer. Kan du så ikke nikke genkende til, at du med ret stor sandsynlighed vælger det, der designmæssigt ser bedst ud?

En hammer med en god farve og en fræk kurve sælger bare bedre. Det jan enhver, der beskæftiger sig med området, bekræfte for dig. Og da værktøj oftest sælges til mænd, arbejder der designmæssigt med at appellere til dem. Det sker i form af mere macho-styrkende effekter, der for funktionaliteten er helt ligegyldige. Men de sælger, når valget skal ske foran hylden med værktøj.

Prøv at kigge indad hos dig selv, hvis du er mand: er det ikke sandt, at du foretrækker værktøj med et maskulint snit, og gerne noget, der signalerer kræfter og power? Hvis du er i tvivl – læs denne.