Moderne som begreb er jo det, der betegnes som hipt eller in lige her og nu, og i sagens natur skifter moden konstant. Men gør moderne hjemmeside design også det? Det er det spørgsmål, vi vil berøre kort i denne artikel.

Hvad er moderne hjemmeside design?

Ret beset består det af to dele:

  1. Den teknisk betonede del
  2. Den visuelle del

Den teknisk betonede del handler om at skabe designs, der er lige velegnede på tværs af de mange forskellige skærmstørrelser og enheder, som hjemmesider vises på i dag. Det er et område, der stadig er under udvikling, og de store spillere på nettet som for eksempel Google gør en stor indsats for at fremme brugen af mobiloptimerede hjemmesider. Det er også et område, som for eksempel Jacob Leander, der arbejder med hjemmeside design, har stor fokus på.

Den visuelle del af et moderne hjemmeside design er straks mere subjektivt. Her er det et spørgsmål om at arbejde med de farver, der er in i øjeblikket – og så absolut i respekt for de signaler, som de enkelte farver sender til beskueren. Vi ved for eksempel, at rød og orange ofte forbindes med fare eller advarsel, hvor i mod grøn ofte betegnes som en farve, der signalerer action og “gå videre”. Mange tests viser i øvrigt også, at købeknapper ofte fungerer bedst, hvis de er grønne.

Billeder i webdesign

At benytte de rigtige billeder, der understøtter budskabet på den enkelte side, er en disciplin med ganske stor betydning. Her er det i øvrigt vigtigt at huske på, at det ikke er lovligt blot at snuppe et billede på nettet og bruge det på sin egen hjemmeside. Det er brud på Lov om Ophavsret som minimum, og det straffes med endog meget store bøder. Sørg altid for, at du har tilladelse til at benytte de billeder, du bruger i dit hjemmeside design!

Lad os heller ikke glemme, at store billeder sløver indlæsningen af hjemmesiden. Det er derfor vigtigt, at du komprimerer dine billeder maksimalt (uden at miste kvalitet). Til det formål kan du for eksempel benytte tjenesten Kraken: https://kraken.io/web-interface