Som lærer i folkeskolen synes jeg, at jeg har et rimeligt hårdt job. Skolen, jeg underviser på, ligger ikke i et område, hvor beboerne er privilegerede. Vi har mange elever, der allerede i en alder af 12 – 13 år kommer i kontakt med det kriminelle miljø. Vi har også en del elever, som ikke er særligt skole-egnede. En af mine kollegaer var ude for noget meget ubehageligt for en del måneders tid siden. Hun blev slået af en elev i 9. klasse. Selv om vores skoleledelse besluttede ikke at lægge sag an mod ham eller hans forældre, så fik hun dog offererstatning. Heldigvis. Hun skulle bruge lang tid på over at komme sig over angsten, hun udviklede efter episoden. Hun brugte masser af penge på psykologer og læger.

Indkaldt til ungdomskriminalitetsnævnet

Vi var mange, som egentlig mente, at drengen, som havde slået hende, burde meldes til politiet. Han er over den kriminelle lavalder og burde straffes. Han blev indkaldt til ungdomskriminalitetsnævnet, men fordi skoleledelsen ikke ville anlægge sag, på grund af sociale årsager, som de siger, fik han ikke nogen straf. Han fik en kraftig advarsel. Det er kilde til bekymring og meget debat imellem os andre på skolen. På den ene side er det berettiget, at der ikke lægges sag an mod den unge mand. På den anden side, så er der god grund til at tænke, at han vil fortsætte ned ad en voldelig vej, hver gang han bliver mødt med modgang. Og det er ikke holdbart.

Min advokat i Silkeborg

Jeg talte med min advokat i Silkeborg om det. Han ville ikke tage stilling til problemet. Hvad kan vi gøre for at forhindre, at en ung mand, som ikke er dum, men som ikke har midlerne, ikke bliver kriminel? Som han sagde: Det er et politisk spørgsmål, som jeg, som advokat, ikke kan tage stilling til. At jeg har en personlig mening, er en anden sag.

Min egen personlige mening? Det er svært. Skal vi stigmatisere et menneske, allerede inden det faktisk kommer i gang med sit eget liv? Skal vi tage ansvaret for, at unge, der er voldelige eller kriminelle, får lov til at gå den vej, på grund af pædagogiske og sociale årsager? Burde vi indføre bortvisning fra skolen, hvis en elev er voldelig overfor en anden elev eller en ansat?

Spørgsmålene er rigtigt mange, og det kan være meget svært at filtrere dem og få dem sat i de rigtige båse og sammenhæng. Måske burde folkeskolen tage ansvar for uddannelse af børn og unge lidt mere alvorligt. Det handler jo ikke kun om at de skal lære at læse, skrive og regne. Det handler jo også om, at folkeskolen har en opdragende rolle, så børn, og unge bliver gode samfundsborgere.

Meningerne er delte. Vi bliver nok aldrig enige. Men er det rimeligt, at lærere skal udvikle angst? Er det rimeligt, at elever får lov til at slippe af med kriminel opførsel bare, fordi de kommer fra belastede hjem? Jeg synes egentlig ikke, at det er rimeligt. Men det er der sikkert mange, der er uenige med mig i. Uanset hvad er det en rigtig træls sag.